Δευτέρα 6 Μαρτίου 2017

Αποκριάτικα τραγούδια και ρίμες της Αντιπάρου




[...] σειρά έχουν τώρα τα παραδοσιακά τραγούδια και οι ρίμες για την Αποκριά. Στο τρίτο αυτό μέρος της εργασίας ... ένα ακόμη τμήμα της προφορικής παράδοσης του νησιού μας, ξεχασμένο εδώ και πολλά χρόνια, έρχεται να μας θυμίσει άλλες εποχές. 
Για τη διεκπεραίωση της συγκεκριμένης εργασίας μας χρειαστήκαμε τη βοήθεια και τη συνεργασία κάποιων ανθρώπων. Ευχαριστούμε, λοιπόν, τη δασκάλα του χορευτικού συγκροτήματος Αντιπάρου, κ. Σταματίνα Ξιάρχου για τις πληροφορίες που μας πρόσφερε σχετικά με τον αποκριάτικο χορό «αγέρανο», την κάτοικο Αντιπάρου κ. Μαρουσώ Φαρούπου, η οποία δίδαξε στα παιδιά της περιβαλλοντικής ομάδας τους σκοπούς αποκριάτικων τραγουδιών, καθώς και τον κ. Βασιλόπουλο Γιάννη για τη σημαντική βοήθειά του στη δημιουργία του παρόντος εντύπου. 



Οφείλουμε να τονίσουμε τη συγκινητική ανταπόκριση των κατοίκων του νησιού μας στη συλλογή του υλικού. Τα αποκριάτικα τραγούδια και οι ρίμες που περιέχονται στο έντυπο αυτό απαγγέλθηκαν ή τραγουδήθηκαν από τους παρακάτω: Βιάζη Ανθούλα, Πατέλη Αγγελική, Βιάζης Πέτρος, Ρούσσου Άννα, Μαρινάτος Αναστάσιος, Σπανού Μαρία, Μαρινάτου Πηγή, Τριαντάφυλλος Γεώργιος, Μωράκης Μανόλης, Τριαντάφυλλος Γιάννης, Παλαιολόγος Θεόδωρος, Τριανταφύλλου Άννα, Φαρούπου Μαρουσώ και Φιλολία Μαρίκα [...]. 


Τα μαύρα μάτια

Είδα απόψε, γαλανά, γλυκά, μαύρα μου μάτια,
είδα απόψε στο όνειρό μου,
είδα απόψε στο όνειρό μου
μαύρα μάτια στο πλευρό μου.

Και ξυπνώ, γαλανά, γλυκά, μαύρα μου μάτια,
και ξυπνώ και δεν τα βρίσκω,
και ξυπνώ και δεν τα βρίσκω,
μου ‘ρχεται ν’ αυτοκτονήσω.

Με τα ρούχα μου, γαλανά, γλυκά, μαύρα μου μάτια,
με τα ρούχα μου μαλώνω,
με τα ρούχα μου μαλώνω,
τα σκίζω, τα μπαλώνω.

-Ρούχα μου, γαλανά, γλυκά, μαύρα μου μάτια,
ρούχα μου, παλιά μου ρούχα,
ρούχα μου, παλιά μου ρούχα,
πούν’ τα μαύρα μάτια που ‘χα;

-Νάτα που, γαλανά, γλυκά, μαύρα μου μάτια,
νάτα που ‘ρχονται από πέρα,
νάτα που ‘ρχονται από πέρα
με γαρίφαλα στα χέρια


Η μηλιά (2)

Όταν ήμουν του καιρού μου,

είχα κατιτί στο νου μου,
μια μηλιά να πα’ να κλέψω

και να πα’ να τη φυτέψω.
Κυριακή πρωί την κλέβω,

τη Δευτέρα τη φυτεύω
και την Τρίτη την ποτίζω.

Την Τετάρτη τη σκαλίζω
και την Πέμπτη βγάζει φύλλα,

την Παρασκευή τα μήλα,
το Σαββάτο την τινάζω,

στο μαντίλι μου τα βάζω,
Κυριακή πρωί τα πάω

σε δυο μάτια που αγαπάω

http://dim-antip.kyk.sch.gr/Apokries.htm

Δεν υπάρχουν σχόλια:

cretan music - mantinades